dilluns, 23 de novembre del 2009

VISITA AL CIBERNÀRIUM- CONFERÈNCIA WEB 2.0 EN L'EDUCACIÓ

Hola a tots,

El dilluns dia 16 vam anar a una conferència sobre la Web 2.0 i l'educació al Cibernàrium.

SÍNTESI DE CONTINGUTS:

Primer de tot ens van fer una petita presentació del Cibernàrium. Ens van explicar que és el Cibernàrium; un centre d'alfabetització i capacitació digital per tal de fomentar l'ús de les noves tecnologies; és a dir per tal de no caure en el que ells anomenaven "fractura digital". L'objectiu que es vol aconseguir és millorar les competències en les TIC de les persones.
Els cursos estan dirigits en tres grans blocs:
-Iniciar-te en Internet
-Créixer en Internet
-Itineraris de formació

El model formatiu s'imparteix en càpsules de curta durada amb flexibilitat d'horaris per a donar les mateixes oportunitats a totes les persones que vulguin accedir.
Actualment s'imparteixen 82 activitats diferents. L'objectiu d'aquestes activitats és donar el coneixement bàsic i suficient perquè després les persones puguin desenvolupar-se millor en les TIC.

Aquí us copio el link de la web del cibernàrium per si voleu accedir per tal d'ampliar la informació: http://www.cibernarium.cat/cibernarium/cat/index.jsp

Seguidament de la presentació, vam escoltar la conferència sobre "Comunicació en l'educació Web 2.0" a càrrec de José Manuel Pérez i Santiago Tejedor professors de Periodisme de la UAB.

En primer lloc ens van fer un recorregut històric de les escoles, per tal d'explicar-nos l'ús que han tingut de les TIC al llarg de la història i com han anat evolucionat.
Ens van parlar des de l'escola filosòfica on la paraula, el diàleg i l'escriptura formaven part de les tecnologies d'aquell moment fins a l'escola centralitzada, on s'intenta acabar amb el model d'escola "reserva" i on l'ús de les noves tecnologies es troben present a diari.

En segon lloc, ens van fer un test per tal de que ens podéssim avaluar sobre el coneixement de diversos programes informàtics que es troben a l'abast de tothom, la veritat va ser una mica caòtic...

En tercer lloc ens van explicar tres programes per l'aplicació a escola que són:
-Vozme (semblat al Goer)
-Approbo (és un programa on ens podem informar sobre si un treball ha estat copiat o bé si la informació ha estat procesada per la persona mateixa)
-Escriptori de Google (per tal d'obtenir un escriptori específic per l'alumnat segons l'etapa educativa a la que es troba)

A continuació ens van plantejar la idea del fet de que tothom pugui informar a la web. Aquesta té avantatges i inconvenients, ja que per una banda ens podem enriquir moltíssim sobre la informació, però si aquesta no és correcta es poden crear malentesos en el nostre procés d'aprenentatge.

En quart lloc, van fer-nos una comparació entre la Web 1.0 i la Web 2.0.
La Web 1.0 (tradicional) és de lectura, la unitat mínima d'informació és la pàgina, és una web estàtica, el client com a servidor (pagant), editor especialitzat que pot revisar i modificar els continguts i el concepte de wikis com a especialistes informàtics.
En canvi la Web 2.0 és de participació compartida, és una Web en moviment, qualsevol persona pot revisar i modificar els continguts, protagonista actiu, es parlen de RSS (informació que ve als usuaris sense demanar-la), missatge articulat, etc. En definitiva la Web 2.0 s'anomena com "la Web de la gent".

En aquesta fotografia podreu veure de manera més visual algunes de les diferències entre les dues webs:






Per últim, la darrera part de la conferència consistia en un petit debat entre tots nosaltres on ens plantejaven la següent pregunta: Cóm hauria de ser el mestre del futur?
Entre tots nosaltres vam intentar construir una resposta dins de les nostres possibilitats, i vam arribar a les següents conclusions:

-El mestre ha d'estar format per tal d'assolir els continguts que les TIC demanen; és a dir alfabetitzar digitalment al mestre.
-Un canvi de mentalitat en el mestre que segueix només els mètodes tradicionals i que potser té una mica de por envers a tot aquest món tant gran, el de les TIC, que cada vegada, dia rere dia, va evolucionant.

Per altra banda els conferenciats van parlar del fet de que el més important no és saber com funciona un programa informàtic, sinó per a què funciona, que és i tenir assolits "l'arquitectura mental" comú (de la qual parlaven ells) per a tots els programes. D'aquesta manera ens serà més fàcil fer servir la resta , ja que com ells diuen els primers cinc programes potser són una mica difícils de fer-los servir, però la resta, com que ja tindrem aquesta capacitat que ells anomenen "arquitectura mental" global assolida, ens serà més fàcil.

VALORACIONS PERSONALS:

El fet de que la web 2.0 sigui la web "de la gent"; és a dir una web compartida on tothom pot tenir participació, penso que pot arribar a enriquir-nos molt si la informació que s'utilitza és la correcta i és vàlida per a nosaltres en el moment en la que la cerquem. D'altra manera, pel fet de ser una web on tothom pot participar hem de tenir en compte que no tota la informació serà vàlida, per tant ens fa ser més crítics en quan a selecció d'informació que per a nosaltres pot resultar-nos vàlida.


Per altra banda, i envers a la qüestió que vam tractar en el debat que vam fer a la conferència, penso que un bon mestre avui dia a part de tenir assolits els coneixements que requereix per tal de ser-ho, s'ha d'anar actualitzant, per tal d'assolir els coneixements que les TIC requereixen i d'aquesta manera poder ajudar als alumnes, bé però també considero que no només s'han de fer servir les noves tecnologies, sinó que tots ja siguem mestres, advocats, tinguem o no tinguem professió hem d'actualitzar-nos amb les TIC, però sense perdre el que ens ha fet arribar a elles; és a dir els aspectes tradicionals.
El que seria ideal, és fer un ús compartit entre les TIC i altres aspectes que potser avui dia es consideren una mica més tradicionals.

Salutacions,

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada