dilluns, 7 de desembre del 2009

METÀFORES


Hola a tots,

Durant les darreres sessions de GITIC vam treballar amb diferents programes informàtics per tal de veure diferents maneres d’aprenentatge amb l’ordinador.

Concretament, vam estar treballant des de quatre experiències d’aprenentatge:

Primer de tot, vam fer un dictat en el Word; seguidament, vam utilitzar el programa Crayon Physics; després vam cercar diverses activitats a la web www.clic.xetc.cat per tal d’aprendre vocabulari químic i relacionar-ho amb l’objecte, per últim vam fer servir el “Logo”; que és un joc motoritzat mitjançant un robot que rep les teves pròpies ordres.

Després d’haver treballat amb aquest programes, l’activitat que se’ns proposa és relacionar aquestes quatre experiències d’aprenentatge amb quatre metàfores de l’ordinador: l’ordinador com a tutor, com a alumne, com a simulador i com a caixa d’eines.

En primer lloc, podem relacionar la metàfora tutorial, amb els jocs d’activitats d’aprenentatge que se’ns presenta des de la web www.clic.xetc.cat. Concretament vam estar treballant amb l’activitat d’utensilis de química, i vaig poder adonar-me que en aquest cas l’ordinador tutoritza el procés d’aprenentatge que l’estudiant realitza, ja que el que fa és transmetre uns conceptes a l’alumne que posteriorment ell haurà de relacionar ja sigui amb diferents dibuixos com a través de la memorització tornant-los a escriure.

En segon lloc, podem relacionar la metàfora de la construcció, amb el programa del “Logo”. En aquesta ocasió, i a diferència de l’anterior metàfora, l’ordinador es centra en l’alumne; és a dir és l’alumne el qui controla la màquina a través de construccions pròpies a partir de la seva activitat exploratòria.
En aquest cas, el mestre (ordinador) quedaria a segon pla. Es presenta un model de mestre com a guia en l’aprenentatge de l’alumne per tal de seguir el procés de treball del nen.

En tercer lloc, podem relacionar la metàfora del laboratori, amb el programa “Crayon”.
En aquesta ocasió, podem observar com mitjançant simuladors es permet l’aprenentatge per descobriment, l’aprenentatge es presenta amb l’experiència del nen.
Cal destacar que les simulacions fomenten la reflexió i l’acció en un entorn acotat.

En darrer lloc, podem relacionar la metàfora de la caixa d’eines, amb l’experiència del dictat que vam fer des del Word.
L’ordinador com a eina ens permet gestionar i organitzar la informació, però aquesta eina no ha de substituir l’experiència directa del nen, però si que ha de ser com a complement per tal de no limitar-nos.
L’ordinador ens facilita la feina.
Amb un simple exercici d’un dictat podem observar que ens permet corregir l’ortografia d’una manera més senzilla.

Amb aquestes activitats, hem aprés que existeixen diverses maneres d’aprenentatge dintre de les TIC i que hem de saber triar la més adient per a cada moment.

Salutacions,

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada